Spechtiania is een blog waarin artikelen verschijnen over letterkunde, geschiedenis, muziek, politiek en actualiteit.
donderdag 29 mei 2014
Freiburg 3
Onze verblijfplaats tijdens onze vakantie was de stad Freiburg, waar we op de stadscamping Hirtzberg stonden. Vanaf onze camping was het slechts twintig minuten lopen naar het oude centrum. Een van de trekpleisters van deze mooie stad is Het Munster de enorme kathedraal.
Vanzelfsprekend hebben we dit kerkgebouw bezocht.
De geschiedenis van Freiburg im Breisgau is heel gerillig verlopen. Gelegen op het drielandenpunt van Frankrijk, Duitsland en Zwitserland was deze stad in het bezit van deze landen. Geografisch gezien ligt de stad in het zuidelijk deel van het Zswarte Woud en Kaiserstuhl, een laaggebergte in het zuidwesten van de Duitse deelstaat Baden-Wùrtemberg.
De stad zelf is gesticht door het reeds lang uitgestorven geslacht Zàhringer.
Dit geslacht begon rond 1200 met de bouw van de domkerk, die dienst moest doen als grafkapel. Het was een romaanse kerk die in 1185 door een brand werd getroffen. Gelukkig bleven het koor, het dwarsschip en de onderste verdiepingen van de Hanentorens bewaard.
Langzaam verdween de romaanse stijl van bouwen en kreeg ook de Gotiek afkomstig uit het nabijgelegen Frankrijk ook voet aan de grond in deze streken. Naar voorbeeld van de kathedraal in Straatsburg kreeg die van Freiburg ook één toren.
We kunnen deze Notre Dame van Freiburg heel zeker beschouwen als de mooiste gotische kerk van deze streek en zeker de toren vindt zijn gelijke niet. Kenmerken voor de toren is het fijnmazige metselwerk ontwerpen door Joannes von Gmùnd, die zelf lessen kreeg van de beroemde architect Peter Parler.
300 jaar na de aanvang van de bouw was het gebouw eindelijk klaar met de voltooiing van het koor in 1513.
De voorhal en het westportaal, onder de Münstertoren, zijn voorbeelden van de Duitse gotiek.
Deze voorhal is versierd met een prachtige stoet sculpturen. Links staat Satan afgebeeld als voorbeeld van het gepersonifieerde kwaad, als vorst van deze wereld en daarnaast staat het slachtoffer van deze satan Frau Weltgekleed in een bokkenvel. Verder zien we een aantal bijbelse figuren en de vijf wijze maagden.
Aan de andere kant d.w.z. rechts van de ingang zien we de vijf dwaze maagden en de heiligen Sint Catharina en Sint Catharina, de behoedsters van de christelijke deugden als wijsheid en deugd.
In het interieur valt vooral het hoofdaltaar op, een schepping van de in 1484 geboren Hans Baldung, een leerling van Albrecht Dürer.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten