Als je niet zou weten wie de regisseur van deze film is en hem als zodanig bekijkt, dan zie je dat je met prachtige opnames te maken hebt. Helaas kleeft er aan de naam van Lenie Riefenstahl altijd haar Nazi-achtergrond en dat is jammer want iedereen die van het medium film houdt, zal moeten toegeven dat ze enorm veel betekend heeft voor dit medium.
Ze heeft veel cameratechnische vernieuwingen toegepast zoals bv. het voortbewegen van de camera op statief op een wagentje op rails langs de binnenkant van de renbaan bij haar verslag van de Olympische Spelen in Berlijn in 1936. Daarnaast paste ze bv. slow motion toe en een suggestieve montage. Ook haar combinatie van beeld en muziek is opvallend.
Haar verslag in 1935 van een NSDAP partijdag Triumph des Willens kent een geweldige openingsscene, nl de schaduw van het vliegtuig waarmee Hitler zal landen.
Opvallend was dat Riefenstahl na de oorlog werd vrijgesproken van medeplichtigheid aan het nazi-beleid; zelf bleef ze altijd alle verantwoordelijkheid afwijzen en toonde ze geen berouw.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten