maandag 30 september 2013

Avondje Extra




Vrijdagavond trad het Frottola Quintet op in het Stedelijk Museum in Vianen aan de Voorstraat.
Dit gebouw beschikt op de 2de verdieping een prachtige Schuilkerk en daar vinden geregeld intieme concerten plaats die Avondje Extra worden genoemd.

Dit Quintet bestaat uit muziekstudenten van het Amsterdams conservatorium; de samenstelling is bijzonder omdat het zowel koperinstrumenten ( hoorn en fluit ) als houten instrumenten bestaat ( hobo, fagot en klarinet) bevat en deze samenstelling geeft het opvallende geluid aan dit quintet.


Tijdens het genoemde concert trad het quintet in volledige bezetting op, maar kregen de leden ook afzonderlijk de gelegenheid hun kunnen te laten horen. Zo speelde de fluitiste Aysha Wills een beroemd werk van Claude Debussy, nl. diens Syrinx en daarnaast de Partita in a klein van Johann Sebastiaan Bach.  Ze speelt op zich erg goed, maar alleen het happen naar lucht is erg hoorbaar, zoals dat bij de fagottist en de klarinetspeelster ook het geval is.



Meriam Dercksen speelde een werk van haar vader Theo Dercksen; het was een soort etude voor het instrument en had naar mijn mening weinig om het lijf. Het had van mij achterwege kunnen blijven. Er zijn genoeg andere keuzes te maken. Maar op zich natuurlijk wel sympathiek om een werk van je vader te spelen.



De 5 studenten vertelden op een ontwapenende wijze over hun loopbaan; vooral het lachebekje Itzel Mendez stal de show. Ik vond overigens de hoornist Jochem van Hoogdalem bijzonder goed spelen.
Het concert werd besloten met de Serenade no.2 van Julius Röntgen, waarin de instrumenten tot een zeer fraaie samenklank kwamen.
Een goede raad zou ik het quintet mee willen geven, nl. om aan het begin van een werk af te tellen en niet gezamenlijk naar lucht te happen alvorens de eerste noot te gaan spelen.

De veertig aanwezigen hebben genoten van hun spel.
 

Geen opmerkingen: