De gespannen, moeizame en soms destructieve verhouding tussen pianodocent ( meestal een man) en student ( vaak een vrouw) is het onderwerp van vele films.
Een beroemd voorbeeld daarvan is het melodrama The Seventh Veil, in 1945 geregisseerd door Compton Bennett met titelrollen voor James Mason in de rol van Nicholas en Ann Todd, in de rol van de pianiste Francesca Cunningham. Nicholas is zowel haar voogd als haar leraar, die zelf in zijn jeugd door zijn moeder verlaten is en daardoor een slechte verhouding met vrouwen heeft. Ten koste van alles weet hij haar omhoog te stuwen in haar muzikale carrière.
Als zij echter verliefd wordt op een Amerikaanse jazzmuzikant en met hem wil gaan samenwonen, geeft Nicholas haar daarvoor geen toestemming ( zij is nog niet meerderjarig) en dwingt haar hem te vergezellen naar Parijs om haar opleiding te voltooien en een continentale carrière te beginnen.
Na jaren van afwezigheid keren Francesca en Nicholas terug naar Londen omdat zij gevraagd is te spelen in de Royal Albert Hall. Ze ontdekt dat Peter in de tussentijd getrouwd is met een andere vrouw. Nicolas nodigt de schilder Maxwell Leyden uit om een portret van Francesca te schilderen. De twee worden verliefd en besluiten samen te gaan wonen. Dit wekt de woede en jaloezie van Nicholas op die Francesca tijdens haar pianospel met zijn stok op haar handen slaat. Zij vlucht naar buiten en valt in de armen van Max en raakt samen met hem betrokken bij een auto-ongeluk, waarbij ze brandwonden aan haar handen krijgt. Ze raakt ervan overtuigd dat ze nooit meer zal spelen.
Na de therapie die zij volgt bij Dr.Larsen, waarbij telkens sluiers over haar verleden worden weggehaald, beseft Francesca dat Nicholas haar ware liefde is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten