donderdag 29 mei 2014

daggedicht


Als we aan het onderwerp ` interviews` denken, komt de naam van Ischa Meijer al gauw in onze gedachten. Deze zoon van essayist Jaap Meijer aan wie Eveline Gans deel een van een biografie liet verschijnen, werd door iedereen geroemd om de manier waarop hij mensen ondervroeg+ wie herinnert zich niet het beroemde gesprek met Annie M.G.Schmidt.
Door al dit media optreden raakte zijn schrijverschap in het gedrang. Vandaar dat ik mijn daggedicht wijd aan deze helaas veel te jong gestorven schrijver.

SOMS LOOP IK ´S NACHTS NAAR HET VICTORIEPLLEIN

Soms loop ik ´s nachts naar het Victorieplein.
Als kind heb ik daar namelijk gewoond.
Aan vaders hand zijn zoon te zijn,
Op moeders schoot te zijn beloond.

Om niet. Om nie is het, dat ik hier ga.
De vrieskou in mijn jas laat dringen,
Alsof de tijd zich ooit zou laten dwingen,
Terwijl ik roerloos in de deurpost sta 

Om thuis te komen. En zo simpel is de gang
om tot dit moeilijk inzicht te geraken±
Dat ik geen kind meer ben, dat ik verlang

Naar iemand die nooit kon bestaan 
Een jongetje dat alles goed zou maken
de tijd die stilstond en hem liet begaan.

Ischa Meijer  1943 - 1995

 






Geen opmerkingen: