woensdag 9 december 2015

daggedicht woensdag 9 december


Voor deze woensdag 9 december kies ik een gedicht van de in 1938 geboren dichter Victor Vroomkoning genomen uit zijn in 2015 verschenen bundel "Vrije Val ".


HOOGLIEDJE

Dat geen jakhals, geen mijn vos mijn tuin
verniele, dat ik geur naar mirre en
laurier, dat mijn ogen duiven zijn,
mijn borsten tweelingwelpen, granaathelften
mijn wangen, mijn flanken reeën.
O lippen van honing, ivoren hals, o
kuikendonzen heuveltje, fluwelen bron.

Waai door mij heen Wind, waai door
mijn palmhaar, ritsel zachtjes tussen
mijn gazellendijen. Kom, vandaag geen
last van mijn gehate vlees, geen hinder
van gesmoorde lust, geen ergernis
om wat ze met me deden, geen smart
om wat ze lieten. Mijn tong is als
een zotte pen, mijn lijf een bundeltje
lieftalligheid, een weitje leliën, lusthof
vol saffraan, muskaat, kaneel.


VICTOR VROOMKONING



Geen opmerkingen: