
We hebben onze auto neergezet op P en R Zeeburg, namen daar de tram naar het Centraal Station. Daar wordt nog steeds gewerkt, maar het gebouw van Pierre Cuypers staat er weer in volle glorie bij. Het was even zoeken naar bus 22, die ons naar de Spaarndammerstraat bracht. Deze straat ligt duidelijk hoger dan ded omliggende wegen. Dat komt omdat het een overblijfsel is van de oude dijk langs het IJ. Deze rivier kronkelt vanaf de Haarlemmerpoort richting Haarlem.
Tot 1830 had het gebied ten noorden van deze straten dat buitendijks lag veel last van het IJ-water; de bebouwing binnendijks was toendertijd ook minimaal.
Na het graven van het Noordzeekanaal en het Westerkanaal werd begonnen met met het bouwen van fabrieken en woningen. Langs het Westerkanaal met zijn zijtakken werden veel pakhuizen gebouwd.
De woningwet van 1901 werd na 1914 effectief in Amsterdam toegepast. Tussen 1915 en 1920 verrezen in het noordelijke deel van deze wijk enorme woningblokken van coöperaties; de gemeente ging ook huizen bouwen bv. rond het Zaandammerplein.




Hoogtepunt is het in opdracht van Eigen Haard gebouwde Het Schip, dat ontworpen werd door de architect Michel De Klerk. Het staat op een driehoekig terrein. Op de scherpe punt van de driehoek kwam een postkantoor. De reeds bestaand school nam de Klerk compleet op in het geheel.Op de binnenplaats verrees een verenigingsgebouw.
We hebben een rondleiding gekregen door dit complex zowel extern als intern. De gids wees ons op zaken die kenmerkend zijn voor de Amsterdamse school. Alles bij elkaar hebben we genoten van deze wandeling door een Amsterdamse wijk, die zoals veel buurten in Amsterdam door renovatie weer in oude luister zijn hersteld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten