Er zijn toneelspelers die je alleen al door hun eigen stemgeluid niet hoeft te zien, maar direct herkent en waarvan je je dus een voostelling kunt maken hoe ze speelden. Vaak zijn dit karakterspelers die niet de hoofdrol speelden, maar wel een dragende rol in het stuk waarin ze speelden.

In 1931 sloot hij zich aan bij het Centraal Toneel en daar speelde hij vaak samen met zijn latere echtgenote Mary Dresselhuis. Tot de vaste kern van dit gezelschap behoorden verder Cees Laseur en Rie Gilhuys. Zij namen een groot aantal nieuwe, ook buitenlandse stukken, op het repertoire w.o. Dood van een handelsreiziger.

Zijn speelstijl was ironisch en scherpzinnig en hij kon met uiterst minieme gebaren van handen en gezichtsuitdrukkingen diepe en grote gevoelens gestalte te geven.
In zijn privé leven was hij weinig gelukkig, na zijn scheiding van Mary Dresselhuis, trad hij in het huwelijk met Elisabeth Versluys, maar ook dit huwelijk liep op de klippen en daarna was hij jarenlang samen met de veel jongere Karin Hauer.
Naast het toneel hield hij zich ook bezig met films en televisie. Hij was een groot kenner van de alternatieve geneeswijzen en astrologie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten