woensdag 4 november 2015

daggedicht woensdag 4 november


Voor deze woensdag 4 november heb ik een gedicht gekozen van een onbekende dichter Julius H.Meijer. Hij werd 28 september 1887 in Groningen geboren. Hij trouwde 9 mei 1912 met Bouwina Werkman. Aan het begin van de eerste wereldoorlog schreef hij als dienstplichtig soldaat gedichten die werden gepubliceerd in De Soldatencourant. Onder het pseudoniem Julis H.M. publiceerde hij gedichten in het Vrijzinnig Godsdienstig Kerkblad zoals onderstaand gedicht dat verscheen in 1924. Julius overleed onverwacht op 49 jarige leeftijd op 8 juni 1937.

VACANTIE

Wat is 't nu heerlijk in mijn straat.
Zoo rustig, stil, vol vrêe,
De buren zijn met pak en zak,
Op zoek naar 't ver en gastvrij dak,
Naar duinen, zand en zee.

Wat is 't nu heerlijk in mijn straat
Van ongekende vrêe,
De huizen slapen in het licht,
Ze sloten alle ogen dicht,
En weten niet van wee.

Wat is 't nu heerlijk in mijn straat
Van ongedachte vrêe,
Geen belgerinkel stoort den dag,
Noch valt een deur met fellen slag,
De kinderen zijn mee......

Wat is 't nu heerlijk in mijn straat
Van onverwachte vrêe,
Ik zit aan 't raam en lees een boek.
M'n buren blijven weken zoek....
Ik gun ze zand en zee.

JULIUS H.M. 1924

Geen opmerkingen: