vrijdag 25 maart 2016

onbekende schilders


Woensdag was ik met de Probusclub "De Vrije Heeren"in het Kröller Müller Museum in Otterloo om er de tentoonstelling gewijd aan het beeldhouwwerk van Barbara Hepworth te bewonderen. Daar wil ik in een volgend artikel over schrijven. In mijn eentje, al schrijvende wat ik zie kwam ik in een zaal terecht waar werken hangen van Jean Metzingen en ook neen werk van de voor mij onbekende Massimo Campigli. Hoewel geboren in Berlijn, verbleef hij het grootste deel van zijn jeugd in Florence. Het gezin verhuisde in 1909 naar Milaan. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was hij krijgsgevangene in Hongarije. Na afloop van deze oorlog vertrok hij naar Parijs, waar hij begon te schilderen en raakte er bevriend met landgenoten als Giorgio de Chrico, Alberto Savinio, Gino Severini  en Filippo De Pisis.






Geen opmerkingen: