woensdag 5 augustus 2015

Daggedicht woensdag 5 augustus


Van de schrijver van het daggedicht van deze woensdag is bitter weinig bekend. Ik heb zelfs geen geboorte-en sterfdatum gevonden. Deze Aldert Jongedorper was godsdienstleraar aan het Christelijke Lyceum in Alphen aan de Rijn. Naast zijn docentschap had hij ook literair dichterlijke ambities en schreef vnl. gelegenheidsgedichten bij bijzondere gebeurtenissen op de school.
Als dichter is hij meer bekend onder de naam Arie J.Dekker. Samen met Gerrit Achterberg schreef hij de bundel " Zangen van twee Twintigers ".


VERTWIJFELING

Aan de uiterstenrand van een onrustig leven
O God, mijn lijf in 't zinloos voorwaarts streven
kromt zich verdwaasd als ik geheven
uit pijn van lust, Uw stem verneem.

Mij schaadt de droom van Uw erbarmen,
ik draag een teeken in mijn armen,
een kruis, een mensch en warmen
gloed van vleesch.

Zóó sta ik in den vreemden nacht....
God hoort ge niet? de Satan lacht,
hij spot met spijt - een voos gedacht -
ik huiver en mijn stem wordt heesch.

ALDERT JONGEDORPER


Geen opmerkingen: