maandag 27 juli 2015

Bijzondere kerken 2


Vanzelfsprekend brachten we tijdens onze vakantie in Werder aan de Havel ook een paar keer een bezoek aan Potsdam. Voor de Wende hadden we daar vrienden van ons bezocht en ik kan nog nog goed de naargeestige sfeer herinneren die er toen in deze stad hing. Een paar jaar na de de val van de Muur bezochten we deze plaats weer en toen viel me vooral op hoe de mensen daar als bezetenen reden in hun nieuwe westerse auto's. Dolblij dat ze geen Trabants of Wartburgs meer hoefden te rijden.


De eerste kerk die we nu bezochten was de Petrus en Paulus kerk; lopende vanaf de Brandenburger Tor via de Brandenburger Strasse kom je uit bij deze kerk. Op de plaats van het huidige kerkgebouw stond tot 1870 een barokke kerk die altaarschilderingen bezat van de hand van Antoine Pesne. De eerste ontwerpen voor een nieuw kerkgebouw werden in 1856 gemaakt door de architect August Schüler. Toen deze stierf kreeg Wilhelm Salzenberg de opdracht om de ontwerpschetsen van eerstgenoemde uit te werken. In het eerste ontwerp had de westelijke gevel twee toren, maar Salzenberg verving deze door een klokketoren naar Italiaans voorbeeld.

Op 4 juni 1867 werd met de bouw begonnen en al op 7 augustus 1870 wijdde Proost Robert Herzog het kerkgebouw plechtig in. De stijl ervan noemen we eclectisch d.w.z. dat er allerlei stijlen te zien zijn zoals byzantijns, romaans en classicistisch. De Klokketoren is liefst 64 meter hoog en is feitelijk een kopie van de Campanile van de San Zenobasiliek in Verona. Boven het hoofdportaal staan in nissen onder een gevel de beelden van de twee apostelen aan wie deze kerk is gewijd; in het midden zien we Maria met het Christuskind.


In het interieur staan aan de rechterkant een altaar afkomstig uit de barokke voorganger met daarop een altaarschildering van Antoine Pesne, voorstellende Christus verkerend in doodsangst. In de zijapsissen staan ook zijaltaren met een altaarschildering van genoemde kunstenaar. Daarnaast kunnen we nog een kruisigingsgroep bewonderen die dateert uit de 17de eeuw en afkomstig uit Beieren.


Ik kon geen ander schilderij van Antoine Pesne vinden, daarom dit werk.

Geen opmerkingen: