zaterdag 25 augustus 2012

Hans Reichel



In deze serie artikelen wil ik de aandacht vestigen op kunstenaars die waarschijnlijk bij de meeste lezers van Spechtiania onbekend zijn en totaal in de vergetelheid zijn geraakt.

In zijn boek Mijn Herwaardering van Waarden  vestigt Henk van Gelre de aandacht op de schilder Hans Reichel met wie hij jarenlang bevriend is geweest. Veel over deze schilder is niet bekend; maar het weinige wil ik hier toch vermelden.
9 Augustus 1892 werd Hans geboren in Würzburg in een tijd dat er allerlei revoluties op artistiek gebied geschieden, maar ook een tijd van sociale onrust en oorlogen. Van jongs af aan wilde Reichel schilderen én schrijven. Hij voorzag in zijn levensonderhoud door het schrijven van korte artikelen en kwam daardoor in aanraking met de dichter Rainer Maria Rilke.
In 1918 bezocht Reichel korte tijd een kunstopleiding; maar zijn ontmoeting met Paul Klee in 1919 was doorslaggevend voor zijn artistieke loopbaan. Zijn werk wordt wel vergeleken met dat van Klee, maar in vergelijking daarmee is het veel minder bedacht, minder academisch en mist het de ironie en karikatuurachtig dat zo kenmerkend is voor Klee.
Klee en Reichel bleven bevriend ook toen de eerste lid werd van het Bauhaus. In Dessau, dat hij regelmatig bezocht ontmoette hij Kandinsky, Gropius en Feininger.
In 1929 verliet Reichel zijn vaderland en vestigde zich in Parijs, waar hij de fotograaf Brassaï leerde kennen, die een prachtige foto van hem maakte. In 1936 ontmoette Reichel de beroemde Amerikaanse schrijver Henri Miller, met wie hij een levenslange vriendschap sloot. Op aanraden van Miller ging Reichel tot het schilderen met waterverf.
In 1939 werd Reichel gevangen genomen en in verschillende kampen geïnterneerd tot hij erin slaagde te ontsnappen en in 1944 terug te keren naar Parijs.
In zijn werk na de oorlog gunt hij zichzelf meer ruimte voor improvisatie en laat hij zijn gevoelens meer toe.
7 december 1958 overleed hij; in 2005 was er een tentoonstelling gewijd aan zijn werk onder de titel Ordnung und Chaos in het Museum im Kultuurspeicher in Würzburg.

Geen opmerkingen: