vrijdag 31 augustus 2012

Het conflict


DAGGEDICHT VRIJDAG 31 AUGUSTUS

De volgende dichter die Ed.Hoornik opnam in zijn bloemlezing Twee Lentes na Adriaan Morriën was Han G.Hoekstra, over wie onlangs een biografie verscheen.




HET CONFLICT

Wij gingen in de stad boodschappen doen,
en op de stoep, terwijl zij binnen was,
met het kind bezig, dat drukletters las,
spookte het door mijn hoofd: waar wringt de schoen?

Zij komt, haar inkoopen half uit haar tasch,
den winkel uit en vraagt: wat gaan we doen?
Alweer denk ik, alweer zijn de iepen groen,
als we gaan zitten op 't caféterras.

Merk je, zegt zij, - terwijl haar vlugge hand,
die ik al zes jaar ken, de koppen vult
en haar stem trilt - de lente is weer in 't land.

Ik antwoord niet. Mijn dochter zit en zingt.
En nooit méér overtuigd van niemands schuld
weet ik minder dan ooit, wáár de schoen wringt.

HAN G. HOEKSTRA

Geen opmerkingen: