donderdag 14 augustus 2014

daggedicht 12 augustus


voor deze dinsdag 12 augustus kies ik een gedicht van een man die denk ik veel meer bekend is om zijn zijn proza, dan om zijn poëzie.
Cola Debrot schreef het gedicht De Profundis en liet zich zich daarbij inspireren door Quevedo.

DE PROFUNDIS

Door nacht'lijke rust, in mijn  angstdroom gevloden
verdwaal en dool ik  met verhaaste tred
uit mijn onzalig, zij 't behaaglijk bed
straks naar mijn wanhoop of mijn doem ontboden

Een nieuw hart heeft die U aanroept van node,
O Heer, een nieuw hart en een nieuwe mens
Verlaat mij niet. Leen aan mijn vurige wens
het oor! ik klaag mij aan, een levend-dode!

Ik ben gbeschapen naar Uw Eeuwig beeld
Zo gij niet redt, tot wie zal ik mij wenden,
die mij mijn zondige loopbaan niet verheelt,

nu ik U smeek: gord mij met moed de lendnen
opdat kik in mijn wanhoop niet verspeel
't blank licht, waarin mijn nacht koom tot zijn ende.

COLA DEBROT  1902-1981




Geen opmerkingen: