zaterdag 9 augustus 2014

daggedicht 9 augustus


Voor deze zaterdag 9 augustus 2014 kies ik een gedicht van de omstreden dichter Bert Voeten. Hij was gehuwd met de schrijfster Marga Minco en het paar kreeg twee kinderen w.o. dochter Jessica, de huidige schrijfster.
In 1946 publiceerde Bert Voeten zijn oorlogsdagboek Doortocht, waarvan door Adriaan Venema werd beweerd, dat hij de inhoud voor het grootste deel verzonnen om de aandacht af te wenden van het feit dat hij tijdens de oorlog voor het Departement van Volksvoorlichting en Kunst heeft gewerkt.

REIS

De dag is een witkiel die
een koffer verdriet voor mij draagt
en een citybag losse vreugden

door het wagenspoor van de zon
loop ik achter hem aan
met mijn hart vol weersverwachting
de ;paraplu van mijn ziel
opgerold onder mijn oksel

ik ben in mijn leeftijd op reis
met twee noodrantsoenen hoop
en een kijker om in de verte
op de pakpapieren zee
de afzender te ontdekken

naar de deur van de lucht waait dicht
en de regen gaat er voor staan

ik kan alleen nog maar
mijn paraplu openvouwen.

BERT VOETEN

UIT:  PANORAMA




Geen opmerkingen: