zondag 6 oktober 2013

daggedicht 6 0ktober



Voor deze zondag 6 oktober kies ik een gedicht van Margreet Schouwenaar, een in 1955 geboren dichteres  die in haar laatst verschenen bundel zes beroemde vrouwen bezingt. In het hieronder opgenomen gedicht Hildegard noemt is dat  de Benedictijnse abdis Hildegard von Bingen, die leefde van 1098 tot 1179 en beschouwd wordt als de eerste vertegenwoordiger van de Duitse mystiek. Deze vrouw  was zeer getalenteerd en zo zijn er ongeveer 80 composities van haar hand overgeleverd. 

HILDEGARD NOEMT

Zoek ik het kruid, vind ik de bron,
zoek ik de bron, vind ik de klank.
Zoveel wordt veelvoudig, hoe
kan ik mij verwarren als alles
is.

Leer mij Uw wegen kennen, het
evenwicht en Uw stem daarin.
Ik schrijf plant na plant, dier na dier
en herken Uw hand als gewicht
tegen wind, weerwerk,
tegen wat is aangedaan. Ik
zie in alle dingen en vind
in onversneden zingen
rust.

Als het stil is, hoor ik nog?
Als ik val, stap ik mis?
Is Uw gewicht niets dan ogenblik?
Kop vooruit? Vier de tijd. Nu?
U. Ik. Enkel een zuiver
ogenblik.

MARGREET SCHOUWENAAR
UIT:  HET WACHTEN BEZINGEN
UITGEVERIJ P.LEUVEN, 2011



Geen opmerkingen: