vrijdag 11 oktober 2013

gedichten



Voor deze vrijdag 11 oktober kies ik een gedicht van de Russische dichter Innokenti Fjodorovitsj Annenski, die leefde van 1856 tot 1909 en klassieke en slavische talen studeerde in St.Petersburg.
De vertaling is van de hand van Marja Wiebes en Margriet Berg

IN DE TREIN

Genoeg gedaan, genoeg gepraat,
Laat ons nu zonder glimlach zwijgen,
Terwijl het buiten sneeuwen gaat,
En lage luchten somber dreigen.

De wilgen deinen, weten niet
Waarom ze met elkander vechten,
"Tot morgen, "zeg ik, "Wij staan quitte,
Er valt vandaag nits te beslchten!

Ik wil, al treft mij alle blaam,
Zonder te smeken, zonder dromen,
Door het met sneeuw beplakte raam
De witte velden langs zien komen.

En jij moet mooi en stralend zijn,
"'k Vergeef je, "wil ik van je horen...
Straal als het streepje zonneschijn,
Waaromheen alles is bevroren

I.F.Annenski 







 

Geen opmerkingen: