maandag 21 oktober 2013

daggedicht


Vandaag is het maandag 21 oktober en als daggedicht kies ik een gedicht van de Engelse schrijver,. die vooral bekend is door zijn romans en zijn geruchtmakend proces vanwege sodomie. Hij schreef ook gedichten en Cornelis W. Schoneveld heeft een aantal daarvan in het Nederlands vertaald. Hij liet onlangs een tweetalige bundel verschijnen Vallend Bloemblad.

IN VERONA

Hoe steil zijn trappen binnen een paleis
Voor deze banneling, vermoeid van voet,
En O, hoe zout het brood, of bitterzoet,
Gevallen van dit Hondenbord - de prijs

Van rode slagvelddood  was veel meer waard,
Of van mijn hoofd hoog aan Florence's poort,
Dan dat men bij 't gezelschap hoort
Dat afbreuk doet aan mijn zielseigen aard.

"Zeg God vaarwel en sterf: meer hoop is ijl.
Vergeten heeft hij jou bij alle heil
Van heel zijn gouden stad, en eeuwige dag" -

Nee, stil: achter de tralies van mijn cel
Heb ik wat niemand te verslaan mag,
Mijn liefde, en het roemrijk sterrenstel.

OSCAR WILDE 


Geen opmerkingen: