maandag 7 juli 2014

daggedicht 7 juli


Voor deze maandag 7 juli kies ik een gedicht van de in 1913 geboren dichter Frans Buyle. Deze Vlaamse dichter werd op 18 september 1913  geboren in Sint-Niklaas. Na de lagere school ging hij  in een fabriek werken als weversknaap en bracht het tot volleerd tapijtwever. 
Onder het pseudoniem J. Verbruggen  publiceerde hij gedichten die de aandacht trokken van Marnix Gijsen en Raymond Herreman.


Politiek gezien was hij uiterst links en moest hij vanwege zijn dienstweigeren 6 maanden de gevangenis in. In 1934 maakt hij een enorme draai door de kennismaking met Joris van Severen
en bekeerde zich tot de Dietse gedachte. Gaat in 1939 werken bij het Weekblad De Week en gebruikt de schuilnaam Jan van Nivelles. In de oorlogsjaren werkt hij bij het dagblad Het Vlaamsche Land.

Na de oorlog werd hij vanwege zijn medewerking aan laatst genoemd dagblad en  het publiceren in De Regenboog werd hij aangeklaagd en gevangen gezet, maar werd vrijgesproken.  Hij raakt echter wel zijn baan kwijt en vanwege zijn gevreesde kritieken waarin hij niemand spaarde, wil geen enkele krant hem meer hebben.


Hij was inmiddels gaan samenwonen met Liane Bruylants;  22 februari 1977 pleegt hij zelfdoding in Antwerpen.

DE GEK IN DE REGENTON

Ze zeggen dat ik gek ben en het regent;
ikdrijf op 't water en v ermaak mij wat.
God, in zijn liefde, heeft ons wijs gezegend
u met een woonst, mij met een regenvat.

De mensen blijven soms staan kijken
en lachen dan omdat ik lach;
ik weet het doel niet dat ik moet bereiken,
maar zwaai toch reeds de overwinnaarsvlag.

Ik drijf des nachts over het water
en door de stilte valt dan soms een witte ster.
ik vind die ginds wel, in de diepte, later,
en blij als altijd ieder doel te ver.

FRANS BUYLE 

Geen opmerkingen: