maandag 28 juli 2014

daggedicht



Na een pauze vanwege een vacantie in het prachtige Brabantse land hervat ik mijn artikelen op mijn weblog.
Als daggedicht voor deze maandag 28 juli 2014 heb ik een gedicht gekozen van J.W.Schulte Nordholt. Deze op 12 september 1920 geboren dichter was ook bekend door zijn publicatie over de Verenigde Staten. Tijdens de 2de Wereldorlog werd hij door de Nazi's gearresteerd en zat in Nederland en Duitsland gevangen. In 1966 werd hij hoogleraar aan de Leidse Universiteit, waar hij in 1983 afscheid nam vanwege gezondheidsredenen.  Hij stierf 16 augustus 1995 in Wassenaar,

LICHAAM

Het lichaam, dat ik liefheb, dit
plantaardige gewas,
soms zo doorschijnend als glas.
soms als eneeuw zo wit,

het is een zuil die zit
in een vervallen tempel, gras
en klimop als een jas
eromheen, en elk lid

lijdt met het geheel,
mensen zijn wij met mensen,
tastende, parende,

met mooie wensen,
en met een bloedsomloop van aarde,
die klopt in de keel.

JW.SCHULTE NORTHOLT.


Geen opmerkingen: