zaterdag 1 september 2012

Het Klein Hotel



Na Han G.Hoekstra nam Ed. Hoornik gedichten van Jan Campert op in zijn bloemlezing Twee Lentes.


HET KLEIN HOTEL 

Vanavond kwam ik het voorbij,
het klein hotel aan de gracht,
waar jaren geleden jij
en ik sliepen een voorjaarsnacht.

Het stond er nog net als toen,
de gevel vervaald van kleur,
een huis van betwistbaar fatsoen
en niet te omschrijven geur.

Daar tusschen verschoten behang,
rood pluche en dof verguld
stond het bed met den koop'ren stang
en matras met een harden bult,

de Judaspenning in een vaas,
een leelijke plaats aan de wand:
"Zomeravond over de Maas
en een lamp die schemerend brandt.

Ik dacht, toen ik al voorbij
was gegaan tot vlak bij de brug,
aan dien nacht in 't vroegst van Mei
en keerde op mijn schreden terug.

En ik zag mijzelf weer staan,
een jongen nog die, verzaad
van een nacht als deze, voortaan
niet alleen zijn wegen meer gaat.

JAN CAMPERT

Geen opmerkingen: