vrijdag 7 september 2012

Kathedraal van Wells




Als ik ergens ben, zelfs in het kleinste, onbeduidendste plaatsje, bezoek ik altijd de kerk die er staat. Dat betekent dat ik inmiddels een enorm aantal kerken/basilieken/kathedralen heb bezocht.

In een serie artikelen wil ik aan een aantal daarvan aandacht besteden. Ik gebruik daarvoor mijn vakantieboeken die ik sinds 1980 heb gemaakt.

In 1982 was ik in de provincie Somerset in Zuid-Engeland waar we verbleven in het Marks Barn House.
4 augustus van dat jaar brachten we een bezoek aan de de stad Wells, waar zich een prachtige kathedraal bevindt.

Koning Ine van Wessex stichtte in 705 op voorspraak van Aldhelm, bisschop van Sherborne de eerste kerk, waarvan slechts een paar resten bewaard zijn gebleven. Rond 900 werden er twee bisdommen gevormd, waarbij Wells afgescheiden werd van Sherborne. Onder leiding van bisschop Reginald de Bohun werd met de bouw van de kathedraal begonnen. Rond 1239 was het gebouw klaar.

De westelijke facade is 30 meter hoog, 46 meter breed en telt 300 middeleeuwse beelden ( oorspronkelijk waren dat er 500). Toen wij er waren stond deze facade in de steigers en werd grondig gereinigd. In deze kathedraal waren een aantal glas in lood ramen, die helas voor een groot deel door soldaten in 1642-1643 werden verwoest.
In de kapel gewijd aan de heilige Catharina bevinden zich 1520  schilderijen die worden toegeschreven aan Arnold van Nijmegen.

In het gebouw staan velerlei kunstschatten w.o. de bischoppelijke zetel, die dateert uit 1340; de doopvont uit 1635, talrijke tombes waarin bisschoppen van deze kerk rusten.
Een ander opvallend kunstwerk is de astronomische klok, die vervaardigd werd tussen 1386 en 1392. Daarnaast kent de Kathedraal een geweldige bibliotheek, maar die toch geweldige verliezen heeft geleden o.a. door de vernietiging van de middeleeuwse collectie tijdens de Reformatie.



1 opmerking:

Anoniem zei

mooi!