woensdag 16 september 2015

daggedicht 16 september


Voor deze woensdag 16 september heb ik een gedicht gekozen van de in 1966 geboren Maarten Moll, die columnist, literair journalist en chef van de boekenbijlage van Het Parool is. Hij was begonnen met het schrijven van een novelle over een zoon, die op zijn beurt weer een biografie schrijft over zijn vader. Zelf zegt Maarten dat hij behoort tot de generatie die moeilijk met hun vader kunnen/konden praten, maar deze behoefte wel willen analyseren. Daarbij is de taal een uitkomst. Als 45 jarige ben ik een soort intermediair tussen generaties. Wat betekent mijn vader voor mij en hoe ben ik zelf als vader? In zekere zin, in verkapte vorm is deze bundel gedichten een liefdesverklaring aan mijn vader, die nu tachtig is en nog springlevend.


BILLEN

Na het zien van de vele kastelen aan de Loire
in een kuil van een tweepersoonsbed op de laatste kamer van het hotel
lig de jan na 37 jaar, 4 maanden en 28 dagen rug aan rug
met je kont tegen de kont van je vader.

Een paar milimeter stof tussen de naakte billen.
Je verdringt de amgst om lepeltje lepeltje te ontwaken.

Je denkt een tijd aan de kont van je vader
hoe herinneringsloos je bent aan die billen.

Je ervaart het bijna als een gemis terwijl zijn warmte in je omhoogkruipt.


MAARTEN MOLL

UIT:       LICHAAM ( 2011)



Geen opmerkingen: