dinsdag 22 september 2015

daggedicht dinsdag 22 september


Het volgende gedicht schreef Ilja Leonard Pfeijffer op verzoek van het NRC bij de begrafenis van de op 51 jarige leeftijd overleden Joost Zwagerman. Over het hoe en waarom is al genoeg geschreven.


DE JOOST IN MIJ


De Joost in mij staat op voordat ik opsta
en zwaait de ramen open, laat de wind 
door kamers gieren, kirrend als een kind
dat zegt: "Als jij wilt dat ik op mijn kop sta,

doe ik er nog een salto bij voor jou."
en hij springt woest orerend op mijn bed.
De wonderen heeft hij al klaargezet.
We moeten aan het werk. De nacht valt gauw.

De Joost in mij bewondert in paniek
de dood op afstand. Enthousiasme pompt
als een kunstmatige beademing.

Ik wil niet dat hij stopt maar energiek
esprit met vuisten in mijn maagstreek stompt.
De rare rust is geen verademing.


ILJA LEONARD PFEIJFFER


Geen opmerkingen: