woensdag 30 september 2015

vacantie 14


Ondanks dat ik helemaal alleen op de camping sta prima geslapen. Na de normale ochtendlijke rituelen ben ik eerst met Teun een stuk gaan lopen en rond 10.00 uur reed ik van de camping richting Franeker. Tot Harlingen dezelfde weg als gisteren gereden en daar de afslag naar Franeker genomen. Ik kon mijn auto parkeren langs een water, gelukkig in de schaduw. Ik hoefde alleen maar een straat naar links af te slaan en kwam vervolgens op een leuk plein met een terras uitkijkend op het voormalige weeshuis en naar rechts de Martinikerk en iets verder het slanke torentje van het Raadhuis, Eerst een kopje koffie gedronken en Corrie gebeld. Die vertelde dat ze gisteren met Dorine op hetzelfde plein had gezeten. Op het moment dat ik belde hadden ze al 30 kilometer gefietst.


Als eerste heb ik de Martinikerk bezichtigd. Op de terp stond in de 11de eeuw een uit tufsteen opgetrokken kerk gewijd aan Sint Martinus van Tours. Het huidige gotische gebouw werd in 1421 gebouwd. Het wordt een pseudo-basiliek genoemd. Door middel van de dertig slanke zijpilaren tussen de zijbeuken en het schip van de kerk krijgt het interieur een grote ruimtewerking. De twaalf pilaren rond het koor verbeelden de twaalf stammen van IsraĆ«l, die op hun beurt weer verwijzen naar de twaalf apostelen. Deze Martinikerk heeft als enige Friese kerk een kooromgang. Tot de Reformatie van 1580 gebruikte men deze voor processies. De banken in het koor stammen uit de vijftiende eeuw. 


Na de Reformatie beschilderde men de pilaren met een laag witkalk. In 1860 kwamen de fresco"s weer tevoorschijn, toen men gasverlichting aanlegde. In de jaren 1940-1943 heeft men deze schilderingen weer in volle luister hersteld. Het zijn overigens geen fresco's, maar secco's.
Op de pilaren zijn een aantal heiligen afgebeeld w.o. Sint Clotilde, de vrouw van Clovis, koning der Franken; Sint Rochus, de beschermheilige van doktoren en verpleegsters; Sint Hubertus, beschermheilige van de jagers; Sint Adrianus, beschermheilige van de soldaten, ridders en smeden; Sint Lucas, deze apostel was arts en schilder en stierf op 84 jarige leeftijd en nog anderen.


In deze kerk liggen veel rijke en vooraanstaande personen o.a. hoogleraren van de Franeker Universiteit (1585-1811) begraven.
Tegenover de vijfde pilaar staat een grote zerk van Frederik van Schurman, die in 1623 stierf. Hij was de oom van Anna Maria van Schurman. De preekstoel werd in 1632 gemaakt door Sijwert Hieronimus uit Franeker. Op het klankbord staat een leeuw die het stadswapen van Franeker vasthoudt. De orgelbouwer Van Dam uit Leeuwarden bouwde in 1842 het orgel.


Geen opmerkingen: