vrijdag 20 april 2012

Bezoek aan de grachtengordel


Afgelopen woensdag 18 april heb ik samen met een vriend een bezoek gebracht aan Amsterdam; we hebben er een wandeling gemaakt langs twee beroemde grachten nl. De Herengracht en de Keizersgracht.

Hoewel ik zelf maar 6 jaar in deze stad gewoond heb, krijg ik iedere keer als ik kom weer de ervaring van een aha erlebnis. Ik heb al in eerdere, maar ook op dit blog laten weten dat ik er regelmatig kom om er bv. wandelingen te maken die georganiseerd zijn door De Burcht, of een theatervoorstelling bij te wonen in De Rode Bioscoop.

Omdat we weten dat parkeren in Amsterdam een godsvermogen kost, zetten we onze auto altijd neer op een P&R hetzij bij het Olympisch Stadion, hetzij op Zeeburg. Vanaf deze P&R kun je dan met de tram of bus naar de buurt waar je een wandeling wilt gaan maken.

Deze keer hebben  we vanaf P&R Zeeburg tram lijn 26 genomen naar het Centraal Station, dat weer in volle glorie staat te pralen; jammer genoeg zijn de werkzaamheden aan metro e.d. nog steeds niet klaar, maar je ziet telkens een vooruitgang. Jammer genoeg wordt het gezicht op de gezichtsbepalende Nicolaaskerk beperkt door de bouw van een betonnen schacht, die dient voor de ontluchting van de Metrolijn in aanleg. Mij lijkt het een megalomaan gebeuren, waarvan ik me afvraag of die nu werkelijk nodig is. De toekomst zal het uitwijzen.

Tijdens de wandeling langs zowel de Heren-als Keizersgracht val je van de ene verbazing in  de andere door de prachtige panden versierd met wonderschone gevels, guirlandes etc. De beroemde bocht is op het schilderij veel mooier dan in haar huidige gedaante.

Opvallend vond ik het aantal " vreemde en daardoor " opvallende gebouwen dat langs deze grachten is gebouwd w.o. kerken.
In een van de beroemdste kerk van Amsterdam en ook veel bezongen de Westerkerk ben ik voor het eerst van mijn leven binnen geweest. Eerlijk gezegd viel het interieur mij enigszins tegen. Het enige bijzondere is het orgel, maar verder bevat dit gebouw geen kunstwerken.

Kortom ik heb van deze wandeling genoten.

Geen opmerkingen: