woensdag 11 april 2012

Homo's en bloeddonor zijn



Ik ben een groot voorstander van welke emancipatie dan ook, dus ook van de Homoseksuele Minderheid in ons land. Van mij mogen ze trouwen, kinderen krijgen etc. etc. Maar op een punt vind ik dat ze hun gelijke rechten verspeeld hebben namelijk op het geven van bloed.

In het begin van de jaren tachting van de vorige eeuw werden er ook mannen uitgesloten die seksueel contact hadden met mannen en dat riep ook veel consternatie op en verwijten van discriminatie. De vraag die toenmalig werd gesteld of er sprake was van het recht op het doneren van bloed. Ik denk dat dit een verkeerde stelling is. Mij dunkt dat er een recht is van ontvangers van bloed en bloedproducten die zoveel mogelijk veilig moeten zijn.'

Het blijkt dat er momenteel jaarlijks 1000 nieuwe gevallen voorkomen van HIV besmetting, veroorzaakt omdat men het principe van veilig vrijen verlaten heeft. Dit heeft te maken met het feit dat de medicijnen tegen AIDS zodanig ontwikkeld zijn dat doodgaan aan deze ziekte nauwelijks nog het geval is. Dus de angst is totaal vergeten, met alle gevolgen van dien.

Dat de bloedbank screening toepast op donoren, zowel hetero's als homo's vind ik dan ook niet meer dan normaal en dat heeft niets te maken met discrimatie. De Commissie Gelijke Behandeling heeft met deze aanbeveling ingestemd.

Bovendien vergeet men dat deze toename van HIV besmetting enorme medische kosten met zich meebrengt en dat te voorkomen is ook een verantwoordelijkheid van zow

Geen opmerkingen: