dinsdag 10 april 2012

Schilders aan Zee




Gistermiddag ben ik naar het door mij zeer gewaardeerde Singer Museum in Laren geweest om er de tentoonstelling Schilders aan Zee te zien.
Er hangen werken van Nederlandse, Duitse en Noorse schilders voor wie de zee en diens kusten een inspiratiebron waren. Foto's mochten er niet genomen worden en de catalogus heb ik niet aangeschaft omdat ik op Google bijna al deze werken kan zien. Ik heb daarom de namen van de kunstenaars opgeschreven om aan een aantal van hen blogs te wijden.

Ik werd op deze tentoonstelling getroffen door een groot schilderij voorstellende een prachtig fjord met heel in de verte eventjes aangetipt de rookwolken uit de pijp van het eerste stoomschip. Maker van dit doek is Peder Balk.

Hij werd geboren op 4 november 1804 op het eiland Helgoya, maar verbleef omstreeks de jaren 20 op de Balke boerderij in Toten en de schoolkosten werden betaald door boeren, waarvoor hij als tegenprestatie hun boerderijen decoreerde. In 1827 ging hij studeren aan de Tegneskole, waar hij les kreeg van o.a. Jacob Munch. Van 1829 tot 1833  verbleef hij aan de academie in Stockholm en van 1843 tot 1844 volgde hij schilderlessen bij Johan Christian Dahl.

In de zomer van 1830 maakte hij een lange wandeling door o.a. Telemark, Rjukan etc. naar Bergen en vandaar via Vossegangen naar Gudvangen en door de bergen naar Hallingdal. Tijdens deze reis maakte hij schetsjes die hij later verwerkte in schilderijen. Daarnaast maakt hij ook reizen naar Parijs, Duitsland en Rusland.

In 1834 trad hij in het huwelijk met Karen Eriksdatter Strand. Balke was sociaalk geengageerd en was een van initiatiefnemers voor de aanleg van een nieuwe wijk Balkeby speciaal voor de arbeiders. Toen in 1875 de paardetram deze wijk aandeed en ongeveer 1100 inwoners omvatte werd de wijk in 1879 getroffen door een enorme brand die de meeste huizen verwoestte.


5 februari 1887 overleed deze Noorse schilder.

Geen opmerkingen: