zaterdag 7 april 2012

Jesus Guridi

Aan de foto hiernaast kan de lezer van deze blog zien dat het om een musicus gaat in dit geval zelfs om een componist nl. de op 7 april 1961 overleden Spaanse componist Jesus Guridi, hier in Nederland nauwelijks bekend.

Al vroeg bleek hij een muzikale aanleg te hebben en op aanraden van zijn opa ging hij muziek studeren aan het Concervatorium van Madrid; achtereenvolgens studeerde hij bij Valentin Arin en José Sainz Basabe. In 1916 kreeg hij een beurs om piano en orgel te gaan studeren aan de Schola Cantorum in Parijs. Hij volgde er ook compositielessen bij Vincent d'Indy, die hem de fuga onder de knie deed krijgen. Toch was hij niet tevreden met zijn vorderingen en vertrok naar Brussel om daar lessen te volgen bij Joseph Jongen.

Als laatste vestigde hij zich in Keulen, waar hij studeerde bij de voor mij onbekende Oskar Neitzel.
In 1911 wordt hij dirigent van een koor in Bilbao; hij schrijft voor dit koor veel Baskische liederen. Je zou het niet bij een Spaanse componist verwachten, maar hij heeft ook een aantal composities voor orgel geschreven.

Vanzelfsprekend zou ik zeggen heeft Guridi ook een aantal Zarzuela's  geschreven, die ik overigens niet ken. Zelf heb ik in mijn discotheek zijn twee strijkkwartetten, mijns inziens prachtige werken, die het waard zijn om op de lessenaars te komen van Nederlandse strijkkwartetten. Ondanks dat hij de laatste 5 jaar van zijn leven in Madrid woonde, waar hij directeur was van het conservatorium, bleef deze op 25 september 1886 in Vittorio Gasteiz geboren componist een Bask en we weten een Bask is geen Spanjaard.



Geen opmerkingen: