woensdag 30 mei 2012

Gasthuismolensteeg



Heb tijdens de pinkstervakantie de biografie over Han G. Hoekstra gelezen en ben daardoor weer eens zijn gedichten gaan lezen. Dat kostte niet zoveel tijd, want helaas heeft hij slechts een klein oeuvre nagelaten.

GASTHUISMOLENSTEEG

Er springen liedjes uit de Westertoren.
Ik hoor ze in de Gasthuismolensteeg.
Er waren jaren dat de toren zweeg,
toen kon men andere geluiden horen.

Twee jongens werken met een korte ruk
hun slee de brug op. De ene draagt eeen jekker
en commandeert, plat op zijn buik, de trekker.
Ik ken dat nog. Die slede. Dat geluk.


Een vrouwtje, als mijn moeder al zo oud,
steekt de straat over. Een man helpt haar even.
Ik doe niets. Ik kijk zo maar naar het leven
en denk hoe eindeloos ik ervan houd.

Han G.Hoekstras
Biografie geschreven door Joke Linders en
Janneke van der Veer.
Ambo

Geen opmerkingen: