dinsdag 15 mei 2012

In a sentimental mood



De dichter Jan Baeke publiceerde in 2010 bij uitgeverij De Bezige Bij te Amsterdam een bundel die de titel draagt Brommerdagen. Daaruit heb ik het volgende gedicht gekozen.


IN A SENTIMENTAL MOOD

Op een middag zeg ik zoveel tegelijk
ik moest aan vallen denken, aan explosies
hoe de jaren zeventig zijn weggevaagd.

Ik zat in mijn kinderkamer
had alles uitgestald wat mij toebehoorde.
Daarmee redden wat ik ben, het kon niet meer.

Ik nam de telefoon op met mijn moeders naam
en staarde de middag in. Een serieus fantast
met veel te veel herinneringen, zoals

dat ik ziek was en dat nooit te boven kwam
of dat de oorlog op de hoek stond, wachtend
op het juiste jaar, de juiste landverrader

viel ook goed te overzien waar zich
een haan mocht roeren en hoe.
en hoe de dingen zijn als je de mens weglaat.


JAN BAEKE






Geen opmerkingen: