donderdag 1 maart 2012

Daggedicht

Op mijn vorige blog dat ik bijhield op web-log.nl, wat helaas niet meer actief is, nam ik iedere dag een gedicht op. Dikwijls gebruikte ik daar voor de dagkalender van de Poëzie, uitgegeven door de Uitgever Meulenhoff.Nu ik weer ga bloggen, hervat ik dit gebruik.

Genoemde dagkalender vermeldt voor deze donderdag 1 maart een gedicht van de in 1962 geboren dichter René Huigen.

GROTE GELE RIVIER

Een grote gele rivier stroomt onder mij,
onder mkij stroomt de grote gele rivier
die onstuimig eens als bron aan de dans van dit
hier mij tot de lippen gestegen water ontsprong.

In mij wellen vragen als grote gele rivieren op,
ik verdrink erin, ik verdrink in wat ik zeg,
ik ben de brug waarvan ik spring,
ik ben de berg die ik beklim

Ik ben de grote gele rivier,
ik ben dat waarin hij uitmondt,
ik ben mijn mond

Ik ben het afval
dat in havens aanslibt,
ik ben de verdachte lading die het schip dekt.

Uit:   Fysica voor dichters.
Een definitieve keuze uit de gedichten
De Bezige Bij, Amsterdam, 2007

Geen opmerkingen: