maandag 5 maart 2012

Twee - en - veertig



Voor deze 4de maart 2012 heb ik een gedicht gekozen van Gabriël Smit, een dichter die mijns inziens ten onrechte in de vergetelheid is geraakt. Hij is slechts 71 jaar oud geworden.

TWEE - EN -  VEERTIG

Soms denk ik, Heer, dat ik naar U verlang,
maar dat lieg ik, ik  verlang naar het leven,
naar wat mensen en dingen mij kunnen geven.
In uw naam? Dat is van geen belang,

dat vraag ik mij niet af. Ik wil gelukkig
zijn, dat wil zeggen: pleizierig. Ik wil
hebben wat ik wil. Houdt het zich stil,
komt het niet, vlucht het, is het nukkig

als een bedorven kind, dan word ik nijdig,
wanhopig, moedeloos, begin ik te verlangen
vrij ervan te zijn, vind ik het leven zwaar,

wil ik naar U, krankzinnig tegenstrijdig,
want o, als Gij mij op mijn woord zoudt vangen...
En dat duurt nu al twee -en - veertig jaar.

Gabriël Smit
Uit:       Gedichten.
Ambo, Bilthoven, Bilthoven, 1975

Geen opmerkingen: