zaterdag 16 november 2013

daggedicht 15 november


Het gedicht dat ik vandaag kies is geschreven door Georgine Marie Sanders. Veel lezers zullen hoogstwaarschijnlijk niet weten dat dit een pseudoniem is voor de exhtgenote van Leo Vroman, die veel bekender is. Geboren in Batavia op 14 maart 1921, leert zij teruggekeerd naar Nederland haar man in Utrecht kennen, waar zij medicijnen studeert. 10 september trouwen ze in  New Jersey. Het paar krijgt twee dochters Geraldine en Peggy Ann. Zij is werkzaam als antropologe. In 1988 verschijnt van haar hand een bundel gedichten met als titel Het onvoltooid verleden.

ZELF

Dit is mijn gezicht, ook al zijn links en rechts
omgewisseld. Verward door mijn spiegelbeeld
zie ik foto's steeds met mijn scheiding verkeerd
en weet, wie mij kent ziet een ander gezicht.

Geen mens hoort de klank van mijn eigen stem
en wat ik zeg blijft het armzalig verslag
van het binnegesprek dat ik eindeloos voer,
en ik herken mij niet in het tegenwoord.

Maar soms als ik schrijf en mijzelf vergeet
komen woorden die zeggen wat ik zochtg.
Ik voel mij verenigd met wie ik ben
en hier is het zelfportret dat ik erken.

GERORGINE SANDERS
UIT:    AUTOGEOGRAFIE
AMSTERDAM 1984


Geen opmerkingen: