vrijdag 22 november 2013

daggedicht 22 november

Als daggedicht voor deze vrijdag 22 november kies ik een gedicht van de voor mij onbekende dichter  Lou Vleugelhof. Hij werd in 1925 geboren in het Zeeuwse plaatsje Ovezande, Zijn eigenlijke naam is Lau de Jong. Was onderwijzer in Zeeland en Rotterdam, maar werd door Frans Babylon overgehaald om leraar nederlands te worden aan het Lorentz Lyceum in Eindhoven, In 1973 kreeg hij privĂ© te maken met de zelfdoding van zijn dochter  Sylvia. In 1985 ging hij met pensioen. In 2001 verscheen zijn laatste bundel gedichten. Hier volgt een veel ouder gedicht nl uit 1955.

DESPOTISCH

Van ieder woord ben ik onderkruiper,
ik stel mij daardoor bloot aan het gevaar
dat zij mij eenmaal in de rug besluipen
en zich ontdoen van mij met huid en haar.

Ik wil dat zij mij onverdeeld behoren,
dat zij mij trouw zijn als ik ontrouw ben
dat zij mij steeds tot overspel bekoren
en zich tot op hun huid ontraadselen,

en dat zij streng en kuis en ingetogen
zich scharen onder mijn volmaakt bewind,
dat zij deemoedig voor mij neergebogen,
gewilllig als het riet zijn voor de wind.

Maar van elk woord ben ik de onderkruiper,
ik stel mij daardoor bloot aan het gevaar
dat zij mij eenmaal in de rug besluipen
en daarom valt elk woord mij dubbelzwaar.

LOU VLEUGELHOF
UIT:  OORSPRONG  
DEN HAAG  1955 

 

Geen opmerkingen: