vrijdag 8 november 2013

daggedicht 8 november


We weten dat Gerrit Komrij een fijne neus had voor het ontdekken van onbekende dichters en daarvoor urenlang in archieven verbleef. In zijn bloemlezing Nederlandse Poëzie heeft hii een aantal van deze dichters opgenomen. Wie kent b.v. de naam Eddy Evenhuis, waarvan ik het volgende gedicht opneem.

ONTMOETINGEN

Telkens kom ik je tegen:
een rood jack in de verte,
een l.osse knoop voor mijn hand,
Ik voer een gesprek met jou
en bedenk dan verwonderd:
jij bent in een ander land,
Soms voel ik je vingers
even over mij strijken,
soms hoor ik je pas
in een beregende straat.
Altijd is het een ander,
verbaasd over mijn kijken
en toch ben je er wel,
maar niet metterdaad.
Omlijst door het bankloket
streek een meisje het haar
uit haar donkere ogen.
Het was  jouw gebaar.

EDDY EVENHUIS
UIT:   EEN AFFAIRE
AMSTERDAM 1974


 

Geen opmerkingen: