dinsdag 26 november 2013

daggedicht 26 november


Gerrit Komrij gunde Nic van Bruggen slechts één gedicht in zijn  bloemlezing Nederlandse Poëzie.
Deze Vlaamse dichter en beeldend kunstenaar werd op 17 maart 1938 geboren in Merksem. Hij debuteerde in 1962 met de bundel Een kogel. In zijn andere bundels treden jonge, elegante en languissante vrouwen op en zijn romantisch-decadente thematiek verbindt hij met de bekende "schone dood". In 1991 overlijdt Nic.

ARS POETICA

ik ben een maker van punten en 
komma's. Mijn woorden staan daartussen.
Ik stamel poëzie naar het einde van
Mijn zinnen, wanneer ik smachtend zing
Aan de waanzin van dit bestaan.

Ik rijg prachtig dit alles vol zin aan
Mekaar. nagelaten als een slangevel
Voor de gelukkige vinders van zeldzaam
Wrakhout. Of een handgranaat.

Ik denk ook wel eens dat het anders is,
Maar dat hoef ik niet te schrijven.
Mijn potlood wordt te zacht dan.
En er is al verdriet genoeg op aarde.

NIC VAN BRUGGEN
UIT:   LEEFTIJD
AMSTERDAM/ANTWERPEN, 1987

 

 

Geen opmerkingen: