vrijdag 1 november 2013

muziek waar ik van houd



Begin december ga ik met een vriend naar Venetië en omdat deze stad zeer belangrijk is geweest voor de muzikale ontwikkeling in West-Europa wil ik een aantal blogs wijden aan muziek die te maken heeft met deze stad. De eerste aan wie ik aandacht wil schenken is de oorspronkelijk uit Vlaanderen afkomstige Adriaan Willaert.
Zijn precieze geboortedatum weten we niet maar dat moet rond 1490 zijn in Rumbeke. Hij studeert rechten in Parijs, maar daar de muziek hem veel meer trek volgt hij muzieklessen bij Jean Mouton. Op bovenstaande opname kunt U een Ave Maria  beluisteren van deze Jean Mouton.
Deze was zelf een leerling van Josquin Desprez.  En hoe diens muziek klonk laat ik horen op onderstaande opname.  Het is eveneens een Ave Maria uitgevoerd door La Chapelle Royale o.l.v. Philippe Herreweghe.
Zoals zoveel  andere kunstenaars deden in die tijd trok ook Adriaan naar Italië, eerst naar Rome om via Ferrara en Milaan te belanden in Venetië, waar hij kapelmeester van de San Marco werd en bleef tot aan zijn dood in 1562.
Hij wordt gezien als de grondvester van de Venetiaanse componistenschool, die grote invloed had op de vroege barokmuziek.
Zijn vernieuwing lag vooral in het gebruik van dubbelkorigheid en zijn  muziek laat een versmelting horen tussen de Vlaamse en Italiaanse polyfonie.

Geen opmerkingen: