zaterdag 28 juni 2014

daggedicht 28 juni


De Eerste Wereldoorlog heeft hoe cynisch misschien ook prachtige poëzie opgeleverd. De Vlaamse hoogleraar Geert Buelens heeft een geweldige bloemlezing laten verschijnen met een 100 tal gedichten. In deze bundel staat ook een gedicht van de Vlaming Daan Boens; tijdens deze Grote Oorlog was hij korporaal aan het Ijzerfront.

MIJN HANDEB

 Ik zie mijn schamele handen rood van blod.
Het druppelt langs de vingers en de knoken.
Het dringt al in de poriën en 't doet
Me pijn, of water op mijn vlees zou koken.

Ik huil en weet niet wat dit bloed bediedt.
Ik leefde in nare droom en 't plots ontwaken
Herleidt me in donkre nacht. in 't dichte riet
Der posten waar kanonnen vuur op braken.

Ik zie vóór mij weer mannen-schimmen staan...
Ik riep! - maar weet niet wat nadien gebeurde.
Ik voel slechts dat mijn handen zijn belaên
Met bloed, of ik gezichten openscheurde.

Of 't aangezicht van de mens, die leerde doden!

DAAN BOENS

UIT:   MENSCHEN IN DE GRACHTEN 1918 


Geen opmerkingen: