donderdag 26 juni 2014

Freiburg

Over de wandeling die we vrijdag 9 mei gemaakt hebben valt niet veel te vertellen. We zijn naar het eindpunt gelopen van de zeilbaan die vanuit de stad Freiburg omhoogvoert naar een restaurant, vanwaar je op het terras een prachtig gezicht hebt op de stad.
Omdat we de voortent er gisteren al weggehaald hadden was het zaterdagmorgen een fluitje van een cent om de rest op te ruimen en na de caravan aangekoppeld te hebben reden we rond 10.00 uur de camping af richting Montabauer. Iets over drieën reden we de camping op, waar Siegfried ons welkom heette en meteen vroeg hoe de bruiloft in Zwitserland was geweest. We mochten op plaats nr. 14 gaan staat, een vrij grote plaats. De camping is bijna uitgestorven, bewoners van de stacaravans zijn er niet. 's Avonds hebben we nog een wandeling gemaakt van ongeveer een uur, die start bij de Studentenmühle. Het was flink klimmen.

Na het uitgebreide ontbijt zijn we eerst naar Nassau gereden, een stadje dat ons erg tegenviel. De enige noemenswaardige kerk is de Evangelische Pfarrkirche, gewijd aan Johannes de Doper. Met de bouw ervan werd in de 10de eeuw begonnen; de toren die dateert uit de 12de eeuw is laatromaans qua stijl, het westelijk deel van het schip is vroeggotisch.

We verlieten Nassau en reden naar Montabauer. In onze herinnering was dit een modern , saai stadje, waarvan er 13 in en dozijn gaan. Maar nadat we onze auto op een enorme parkeerplaats hadden neergezet, liepen we naar het oude centrum en dat bleek er erg gezellig uit te zien. We hebben er eerst een kopje koffie gedronken in een bruin café waar nog gerookt mocht worden. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan de Katholieke Kerk St. Peter in Ketten die met zijn twee torens de blikvanger is van de Altstadt.
Het huidige gebouw dateert uit de eerste helft van de 14de eeuw en was oorspronkelijk een romaanse basiliek. In de loop der jaren vonden er uitbreidingen plaats met zijbeuken en aan de noordkant een portaal.

In 1913 vervaardigde de beeldhouwer Weiss uit Niederlahnstein een neogotisch vleugelaltaar;

De doopvont in deze kerk is vervaardigd uit een stuk Lahnmarmer gehakt in 1661. Het interieur van deze kerk met aan de pilaren de neogotische beelden voorstellend de apostelen

Het mooiste kunstwerk in deze kerk is een barok epitaaf voorstellende een Piéta, waarnaast Johannes de Doper en Maria Magdalena staan. Dit epitaaf is gewijd aan Johannes en Maria Magdalena Weydebach.

Het orgel in deze kerk is gebouwd door de orgelbouwer Mühleisen uit Leonberg. Het beschikt over 40 registers en drie manualen en pedaal.

Het centrum van Montabauer met aan de rechterkant het stadhuis.

Daarmee besloten we het culturele gedeelte van onze vakantie, want morgen gaan we een door Siegfried uitgezette wandeling maken.