vrijdag 6 juni 2014

daggedicht 6 juni 2014


Onlangs verscheen van de hand van Rob Molin een biografie over de in de vergetelheid geraakte dichter Bertus Aafjes. Dit is voor de aanleiding om als daggedicht een gedicht van deze dichter te kiezen, die met de komst van de Vijftigers snel zijn populariteit kwijt raakte.

EN ZIJ DAALDEN

En zij daalden naar mijn diepe donker
Met hun beitels, bijlen en houwelen,
Om mij uit mijn koningsgraf te stelen:
En zij haalden mij uit mijn geflonker.

En de rots, die mijn geheim bewaarde,
Werd gebeukt, gefolterd en gespleten,
En hun geile hebzucht om te weten
Stal mijn schatten uit de schoot der aarde.

En zij vonden mij in louter goud,
Met mijn lippen dicht, de vaste gouden,
Eeuwen met het zwijgen reeds vertrouwd;
En dit boek is hun gestolen buit,
Maar mijn laatst geheim bleef hun onthouden,
Want een koning levert zich niet uit

BERTUS AAFJES,

SLOTSONNET UIT:  HET KONINGSGRAF
J.M.MEULENHOFF-AMSTERDAM
VIERDE DRUK 1965


 

Geen opmerkingen: