zaterdag 23 juni 2012

Antoine-Jean Baron Gros




Opportunisme kan aanvankelijk voor succes zorgen, maar op den duur werkt het averechts tegen degene die zijn principes overboord gooit en kiest voor de bovenliggende partij.

Een goed voorbeeld hiervan is de Franse schilder Antoine-Jean, Baron Gros, die op 26 juni 1835 door verdrinking een einde aan zijn leven maakte. Antoine kreeg de eerste schilderslessen van zijn vader, die bevriend was met de schilder Jacques-Louis David en ging vanaf 1785 bij hem in de leer. Zijn romantische, gepassioneerde gesteldheid week duidelijk af van de cerebrale neoklassieke stijl van David.

David raadde hem aan naar Italië te gaan en in Genua ontmoette hij Josephine de Beauharnais. Hij trok mee met het Franse leger naar de plaats Arcole en zag daar hoe zijn held Napoleon de Franse vlag plantte op de brug. Deze gebeurtenis was voor hem de inspiratie voor zijn werk Napoleon op de Brug van Arcole dat hij in 1876 schilderde.

Door zijn schilderijen werkte Gros mee aan de mythevorming rond Napoleon en werd de leider van een nieuwe generatie Romantische schilders mede door zijn elegante , rijkelijk aangeklede en dramatische werken uit die periode zoals  Napoleon, bezoekend het Pesthuis in Jaffa (1804) en Februari (1807).

Schilders als Théodore Géricault en Eugène Delacroix werden sterk beinvloed door Gros. Na de val van Napoleon en het aan de macht komen van de Bourbons koos Gros voor de laatste; dit in tegenstelling met zijn leermeester David, die uit Frankrijk moest vertrekken. Helaas verloochende Gros tegelijk met deze overstap naar het nieuwe bewind ook de romantische schilderstijl en ging in de neoklassieke stijl van David schilderen.
Zijn beste werken uit deze tijd kunnen niet tippen aan zijn romantische periode ; uitgezonderd een werk als Young Girl in a Necklace. Vanuit zijn verbanningsoord bestookte David hem scherpe, afbrekende kritieken en mindere opdrachten werd Gros zodanig depressief, dat hij de zelfgekozen dood zocht. 

Geen opmerkingen: