maandag 4 juni 2012

Hoe vaak heb ik op je gewacht


DAGGEDICHT 4 JUNI 2012


Voor deze maandag 4 juni kies ik een gedicht van de Italisaanse dichter Eugenio Montale, die leefde van 1896 tot


Hoe vaak heb ik op je gewacht
voor het station, in kou en mist. Ik liep rondjes.
hoestte, kocht onuitsprekelijk drukwerk en rookte
Giuba, dat de Minister van Tabak later
uit de markt heeft genomen, de gek.
Misschien een verkeerde trein of een extra rijtuig
of er was weer iets uitgevallen. Ik zocht één voor één
de karretjes van de kruiers af naar je bagage;
als die er lag, dan kwam jij er wel achteraan.
En kijk, daar was je. - Gewoon een herinnering
tussen andere. Komt elke nacht terug.


EUGENIO MONTALE
UIT             EINDIG
VERTALING UIT HET ITALIAANS  EVA GERLACH
DE ARBEIDERSPERS, AMSTERDAM, 2002



Geen opmerkingen: