zondag 10 juni 2012

Hans Leo Hassler



Johann Sebastiaan Bach kende de muziek van zijn tijdgenoten, maar ook van zijn voorgangers en dat is duidelijk te horen in bv. zijn  koraal O Haupt voll Blut und Wunden, waarin duidelijk een lied van de componist waaraan ik dit blog wijdt.
Dit lied draagt de titel Mein Gmüth ist mir verwirret, gecomponeerd door Hans Leo Hassler, wiens sterfdatum 8 juni 1612 is.

Hans werd op 26 oktober 1564 in Neurenberg geboren en kreeg de muziek met de paplepel ingegoten, want zijn vader was daar organist. In zijn jeugd hoorde hij vooral de muziek van Orlandus Lassus die toen veel succes in Duitsland had.
In 1584 vertrok de jonge componist naar Ventië om zijn blik te verwijden en om er les te krijgen van Andrea Gabrieli. In werken uit deze periode horen we duidelijk diens invloed. Hij componeerde vooral canzonetta's en paste een meerkorige stijl toe. Hij effende de weg voor zijn beroemde navolger Heinrich Schütz.

Toen hij naar Duitsland terugkeerde vestigde hij zich in Augsburg, waar hij in dienst trad van een kunstlievende bankier en alle ruimte kreeg om te componeren. Zijn werken werden veel uitgevoerd en kreeg daardoor nationale bekendheid en hij kreeg de kans om aantalrijke hoven hofcomponist te worden, maar hij sloeg al die aanzoeken af. Zelfs Moritzx, landgraaf van Hessen, zelf een verdienstelijk componist en groot beschermer van kunstenaars, kon hem niet overhalen.

Keizer Rudolf 11 verhief hem vanwege zijn verdiensten voor de muziek in de adelstand. In  1601 keerde Hans terug naar Neurenberg en men benoemde hem er tot Oberkapellmeister. In 1694 trad hij in het huwelijk en om een vast inkomen te hebben trad hij in dienst bij de keurvorst van Saksen achtereenvolgens Christiaan 11 en  diens opvolger Johann Georg 1.

Tijdens een reis die hij samen met zijn broodheer maakte naar Frankfurt, waar een nieuwe keizer zou worden gekozen stierf hij aan tuberculose.

Hij schreef een klein, maar gevarieerd oeuvre, dat altijd op een hoog peil staat. Het zijn niet alleen profane en religieuze meerstemmige liederen en psalmen, maar ook een aantal instrumentale werken vooral voorkoperblazers.
Ook in de katholieke gebedshuizen werden zijn religieuze liederen gezongen. We kunnen gerust stellen dat Hassler met zijn werken de weg heeft geeffend voor de vroege Duitse Barok.

Geen opmerkingen: