vrijdag 15 juni 2012

Kopermeisje




Voor vandaag kies ik een gedicht van de uit Utrecht afkomstige dichter Ingmar Heytze, geboren in 1970 die heel goed is in zich te promoten als dichter. Wat overigens niets van zijn werk zegt.

KOPERMEISJE

In de stad stond ik een tijdje
tegenover een levend standbeeeld
Het was een koperkleurig meisje.

Het kostte weinig moeite om
een minuut zo stil te staan als zij.
Ik wist geen blik op mij gericht,

ik kon weg wanneer ik wou.
Ik dacht : wat zou ik graag met
haar naar een sjiek tuinfeest gaan,

waar ze gewoon bewegen mag,
en : het is vast alleen maar moeilijk
als je echt vol moet houden,

als je denkt dat het voor altijd -
zodat dit, uiteindelijk, toch weer
een verhaaltje is over de dood.

INGMAR HEYTZE
UIT        ELDERS IN DE WERELD
PODIUM, AMSTERDAMM 2008 

Geen opmerkingen: