woensdag 17 juli 2013

daggedicht 14 juli



Voor deze 15de juli heb ik een gedicht gekozen van een dichteres die totaal vergeten is en mij qua naam onbekend is. Zij werd 2 november 1871 in Rotterdam geboren en stierf 10 april 1933 in Baarn. Speelde een belangrijke rol in de katholieke vrouwenbeweging en hin de kunstopvattingen van de Tachtiger aan. Richtte in 1900 het tijdschift "Onze Tijd "op dat stopte in 1920. Naast gedichten schreef ze drie historische romans.


SINT JAN

Nu is de nacht alleen een waas van dauw
Dat streelend op de warme weiden daalt
En voor 't opaal vervloeit in donkerblauw
Teêrrood aldreê de morgenschemer straalt,
Het zijn de lichte nachten van Sint Jan.
Zwaar wolkt een geur van rozeen door het woud,
Daar is geen vogel, die nu slapen kan,
Geen bloem, die niet haar kelken openvouwt.

Stil - stralend ligt de Plas in zilverlicht,
Heel zacht bewogen door den morgenwind
Wuift suizend riet; in 't wijde vergezicht
Sluimren de dorpen in matgrijzen tint.
't Is hoogfeest van het blije zomertij,
Reeds juichgt de merel al de vreugde ervan,
De zomerdroomen ruischen ons voorbij...
Het zijn de lichte nachten van Sint Jan.


ALBERTINE STEENHOFF SMULDERS.
UIT;   TUIN VAN HOLLAND
HET SPECTRUM, UTRECHT, 1939 



1 opmerking:

Unknown zei

Fijn gedicht. Ik zoek een ander gedicht van Albertine Steenhoff-Smulders

Ik zoek de volledige tekst waar het gedicht :
'De macht van Sint-Jozef' zou staan maar ik kan nergens dit gedicht vinden van deze schrijfster.
Ik kan een 95 jarige hiermee veel plezier doen? Is dit bij jullie te vinden. Ik heb een deel van dit gedicht, dus het bestaat.

Vriendelijke groeten, Jos T.