maandag 26 november 2012

Een Belgische Cellovirtuoos


















Op deze opname kunt U luisteren naar een werk van een voor de meeste lezers van Spechtiania onbekende Belgische componist die 26 november 1866 in zijn geboorteplaats overleed.

Hoewel zijn vader van heel eenvoudige komaf was, nl schoenlapper, was die een groot muziekliefhebber en zong zelf in het koor van de St. Martinuskerk en speelde niet onverdienstelijk viool. De eerste muzieklessen kreeg de jonge AQdrien Servais, want over hem gaat dit artikel, dan ook van zijn vader,
Samen met zijn vader gaf hij straatconcerten om wat bij te verdienen. Op zeker moment hoorde Markies de Sayve hem spelen en was zo onder de indruk van zijn spel, dat hij hem onder zijn hoede nam en de kans gaf lessen de nemen bij de in die tijd fameuze cellist Nicolas-Joseph Platel.
Hij stapte dus van de viool over de cello en in 1829 behaalde hij de 1e pijs aan de Koninklijke Muziekschool. Koning Leopold I  was verrukt over zijn spel en benoemde hem tot solocellist aan de Brusselse Muntschouwburg.

Tussen de jaren 1834 en 1866 ondernam hij concertreizen door heel Europa en zo trad hij in 1837 in Nederland op.Anna Paulowna hoorde hem spelen en arrangeerde via haar contact met Tsaar Nicolaas I een concertreis door Rusland.

In dit land leerde hij zijn vrouw kennen Sophie Feygin. Inmiddels was hij zo gefortuneerd dat hij voor hem en zijn vrouw een villa in Italiaanse stijl kon laten bouwen door de architect Jan Pierre Cluysenaer. De poolse beeldhouwer Cyprien Godebski  bracht aan het exterieur versieringen aan.


Na nogmaals  in 1866 een vermoeiende reis te hebben gemaakt door Rusland, gaf hij teruggekeerd in België in augustus van genoemd jaar een concert in Spa, dat zijn laatste concert bleek te zijn. In november van datzelfde jaar overleed hij, slechts 59 jaar oud.


Mensen die hem meegemaakt hebben zeggen allemaal dat het een gevoelige, impulsieve man was maar zeer veeleisend voor zichzelf en zijn begeleiders bij uitvoeringen. Jammer genoeg bestaan er geen opnames van hem, zodat we niet kunnen horen hoe hij gespeeld heeft.

Zijn talrijke virtuoze, romantische composities voor cello worden tegenwoordig minder gewaardeerd, vooral omdat hij erg op effecten uit was en hij de techniek van het componeren technisch onvoldoend beheerste.















Geen opmerkingen: