woensdag 19 juni 2013

daggedicht 17 juni


Het daggedicht van 17juni is een gedicht van een voor mij totaal onbekende dichter Nico Oosterbeek, dat ik net als het gedicht van Theun de Vries, aantrof in De Gids jaargang 91,


MAAN EN STER

Dien nacht ging d 'afgenomen maan
laag langs den hemel met een ster,
die volgde haar steeds even ver
geheel de lange stille baan.

Ik zag ze beiden door het raam
Waar 'k slapeloos der uren gang
herkende aan verren klokkengezang
en 't kalme ruischen van uw âam...

En 'k dacht hoe wij tezamen gaan
den vreemden weg, die leven heet,
waar ik u altijd naast mij weet
en toch zoo verf als ster en maan.

Dien nacht viel door het open raam
van ster en maan één teder licht;
ik zag de rust van uw gezicht
en bracht getroost mijn handen saâm.

NICO OOSTERBEEK

 

Geen opmerkingen: