zondag 9 juni 2013

daggedicht vrijdag 7 juni 2013


Ook met mijn daggedicht van vrijdag 7 juni blijf ik in de muzikale sfeer en geef een gedicht van de in 1955 geboren dichter Margreet Schouwenaar, die in haar gedicht Hildegard noemt de laatste jaren in de belangstelling gekomen Hildegard von Bingen bezingt.


HILDEGARD NOEMT

Hildegard von Bingen ( 1098 - 1179)

Zoek ik het kruid, vind ik de bron,
zoek ik de bron, vind ik de klank.
Zoveel wordt veelvoudig, hoe
kan ik mij verwarren als alles
is.

Leer mij Uw wegen kennen, het
evenwicht en Uw stem daarin.
Ik schrijf plant na plant, dier na dier
en herken Uw hand als gewicht
tegen wind, weerwerk,
tegen wat is aangedaan. Ik
zie in alle dingen en vind
in onversneden zingen
rust.

Als het stil is, hoor ik nog?
Als ik val, stap ik mis?
Is Uw gewicht niets dan ogenblik?
Kop vooruit? Vier de tijd. Nu?
U. Ik. Enkel een zuiver
ogenblik.

Margriet Schouwenaar.

 

1 opmerking:

Annet zei

~ prachtig ~

Sancta Veriditas :)